Segítség a pattanások ellen

Hogyan ápold a problémás bőrt? A bőrproblémák nemcsak pubertáskorban keserítik meg az életet, a felnőttek ugyanúgy szenvedhetnek a makacs foltoktól, gyulladásoktól és mitesszerektől. Megmutatjuk neked, hogyan kezeld ezeket megfelelően.

Az aknék típusai

Ahhoz, hogy megfelelően kezelhesd a tüneteket, tudnod kell, milyen típusú bőrproblémával van dolgod, a különböző jellemzőkről nem is beszélve: enyhébb esetben mitesszerek és foltok jelennek meg a bőrön, ha komolyabb a probléma, fájdalmas gyulladásokkal, tályogszerű, gennyes pattanásokkal találhatod szembe magad.

Pubertáskori akne

A fiatalok 70-95%-a szenved pubertáskori aknétól. Ilyenkor a bőr túl sok faggyút termel, ami – szarusodási rendellenséggel kombinálva – nem tud kiürülni, így a pórusok eltömődnek. Fekete- és fehérfejű mitesszerek, valamint gennyes pattanások jelennek meg a bőrön. Az aknék ezen típusának három különböző fajtája van:

  • Enyhe (Acne comedonica), amelyre a gyulladásban nem lévő mitesszerek a jellemzők.
  • Közepes (Acne papulopustulosa), amelynél a bőr mélyebb rétegei is érintettek már, ilyenkor irritált foltok és gyulladások is megjelenhetnek az arcon.
  • Súlyos (Acne conglobata), aminek az ismérvei a csomók, a tályogok és a genny jelenléte, és ezek hegesedést is okozhatnak.

Ezek a típusú aknék a pubertáskor végeztével általában megszűnnek. Ha 25 év felett mégis megjelenik, akkor megmaradó vagy késői kialakulású aknéról (Acne tarda) beszélünk.

 

Apokrin akne

Ez a krónikus típusú bőrprobléma szakaszosan jelentkezik. Súlyosabb tünetekkel jár, és a test más területein (váll, ágyék környéke) is előfordul. Ennél a típusnál kisebb csomók alakulnak ki a bőrben, amelyek tályoggá vagy hólyaggá ún. pustulává alakulhatnak.
 

Mallorca akne

Ebben az esetben apró pöttyök jelennek meg a bőrön néhány nappal azután, hogy erős napfénynek volt kitéve. Ilyen bőrreakciók akkor fordulnak elő, amikor az UV-sugarak kölcsönhatásba lépnek az olajos napvédő termékekkel, a szabad gyökök miatt pedig gyulladás alakul ki a szőrtüszőkben.
 

Miért alakul ki az akne?

  • Genetikai hajlam
  • Környezeti hatások, mint például az UV-sugárzás
  • Étkezési és táplálkozási szokások
  • Hormonális változások


Mit tehetsz az akne ellen?

A pattanások kialakulásához számos különböző ok vezethet: genetikai hajlam, stressz, de hormonális változás is állhat mögötte. A megfelelő bőrápolás különösen fontos, ha problémásnak érzed a bőröd.

A kevesebb néha több a bőrápolásban is

Kerüld a túlzott mosakodást, hiszen a problémás bőr nagyon érzékeny. Az erős mosás és a dörzsölés nem tesz jót a gyulladásnak.

 

Hogyan ápold a foltos bőrt?

Legyen a napi rutinod része az alapos arctisztítás antibakteriális habzó lemosóval, emellett hetente egyszer használj enyhe bőrradírt és arcmaszkot, hogy megnyugtasd a bőröd. A zsíros és problémás bőr ápolásáról itt találhatsz még több információt.

Kérj tanácsot a bőrgyógyászodtól!

 A napi arcápolás mellett a súlyosabb eseteket gyógyszeresen is érdemes kezelni. Manapság már többféle, a probléma súlyosságát is figyelembe vevő terápia létezik. A bőrgyógyászoddal közösen keressétek meg a számodra legmegfelelőbb kezelést.

Terápiák akne ellen

  • Helyi kezelés: balzsamok, tinktúrák, zselék és arcvizek alkalmazása közvetlenül az érintett területen.
  • Gyógyszeres kezelés: ha nem segít a helyi kezelés, akkor nem árt megfontolni a gyógyszer alkalmazását.
  • Alternatív gyógymódok: az ayurveda, a kineziológia, a Bach-virágterápia, a tradicionális kínai gyógyászat és a biorezonancia is segíthet a pattanások elleni harcban.
     
 


Aktív élet, tiszta bőr

A problémás bőr kezelése hosszabb folyamat is lehet, és a foltok gyakran a lelkünknek sem tesznek jót. A jó hír az, hogy te irányítasz! Vizsgáld meg a szokásaidat, mert azok is okozhatják a bőr problémáit.

Igyál sok folyadékot vagy ízesítetlen teát (kerüld az üdítőket), ami megfelelő ásványi anyagokkal tölt fel, a toxikus anyagokat pedig kimossa a szervezetedből. Egy kiadós evés után próbáld csökkenteni a vércukorszintedet: igyál kétkanálnyi ecettel megbolondított vizet.

 

Az A-vitamin csökkenti a faggyúképződést. A tiszta arcbőr érdekében fogyassz spenótot, répát, kelkáposztát, papayát, mézharmat dinnyét vagy édesburgonyát.

 

A kakaó számos aktív összetevőt tartalmaz, például antioxidánsokat is, amelyek megkötik a szabad gyököket a szervezetedben. Az étcsokoládé képes megvédeni a bőrödet a káros anyagoktól, vagyis a nassolás nemcsak megengedett ebben az esetben, hanem egyenesen ajánlott!

 

A C-vitamin segíti a bőr kollagéntermelődést, ami felfrissíti az arcbőrt. A citrusfélékben, a brokkoliban és a szójacsírában gazdagon megtalálható, ráadásul ezeknek az ételeknek a glikémiás terhelése is alacsony.

 

Az omega-3 és omega-6 telítetlen zsírsavak rendkívül egészségesek, és ruganyossá varázsolják a bőrt. A lazac, a diófélék és az olívaolaj kimondottan nagy mennyiségben tartalmaznak telítetlen zsírsavakat.

 

A táplálék, ami jó a bőrnek

A következetes és számodra legmegfelelőbb bőrápolás mellett az étrended is jelentős szerepet játszik a bőröd állapotában. A gyümölcsökben és zöldségekben megtalálható vitaminok és antioxidánsok például jótékony hatással vannak rá, ráadásul a vércukor magas szintje is előidézheti az aknék kialakulását. Kutatások alapján az alacsony glikémiás terheléssel bíró étrend a vércukrot is alacsony szinten tartja, és csökkenti a pattanások kialakulásának kockázatát. Táplálkozási értelemben a glikémiás terhelés azt mutatja meg, hogy egy étel milyen tartós vércukorszint emelkedést okoz. Az aknétól szenvedőknek ajánlott odafigyelniük arra, hogy ezeket elkerüljék.

A stressz és a negatív gondolatok szintén hatnak a testi egészségünkre, fejfájást és a bőrproblémákat is okozhatnak. A pattanások elkerülése érdekében is próbáld kizárni az életedből az aggodalmat és a feszültséget, biztosíts magadnak "énidőt". Heti háromszori kocogással például jelentősen csökkentheted a napi stressz hatásait.
A pihentető fürdő nemcsak a pszihés és testi feszültségeket enyhíti, a bőrödre is jó hatással van. A meditáció és az autogén tréning szintén pozitív eredményeket hozhat a mentális jóllétedben. Tudj meg többet arról, hogyan teremtheted meg a belső békédet.