nő visel deo

HOGYAN IZZADJUNK KEVESEBBET?

Az izzadás szükséges és egészséges is a szervezet számára, de a túlzott izzadás nagyon bosszantó lehet, mind a nedvesség érzete, mind a kellemetlen illat miatt. Olvasd el a túlzott izzadás megelőzésére, valamint az izzadás és az ezzel járó szagok csökkentésére vonatkozó tanácsunkat.

Hogyan izzadjunk kevesebbet?

Annak érdekében, hogy megtanuljunk kevesebbet izzadni, jó tudni, mi is az izzadság, és miért izzadunk. 
 
 Amikor a test hőmérsékleti vagy érzelmi változásokat észlel, az endokrin verejtékmirigy megváltozik. A testhőmérséklet szabályozása érdekében ezek a mirigyek vizet és sót termelnek, hogy lehűtsék a testet. Ezt a szervezetünkben lezajló folyamatot hőszabályozásnak nevezzük.
 
 Az ekkrin mirigyek a verejtékmirigyek leggyakoribb fajtái, és az egész testben megtalálhatók. Az ekkrin mirigyekből felszabaduló verejték nagyrészt vízből áll, de keveredik a bőrben található egyéb ásványi anyagokkal, például sóval, fehérjével, karbamiddal és ammóniával.
 A hónaljból és az ágyékból származó verejték nagyobb, és ezek forrását apokrin mirigyeknek nevezik, amelyek jellemzően a szőrtüszők mellett helyezkednek el, és általában kellemetlenebb szagú verejtéket termelnek. A legtöbben azt gondolnák, hogy magának az izzadságnak van szaga, de ez nem így van – valójában a bőrünkön lévő baktériumok nyelik el az apokrin verejtékmirigyek által termelt verejtéket. 
 
 Olvasd el útmutatónkat, és tudd meg, hogyan lehet kevesebbet izzadni, hogyan csökkentheted az izzadást, miért izzadunk, és hogyan állíthatjuk meg a hónalj izzadását.

Izzadás okai

MIKOR ÉS MIÉRT IZZADUNK?

Az izzadás vagy verejtékezés a testünk által adott természetes reakció, amikor magas hőmérsékletnek vagyunk kitéve, amikor sportolunk, amikor erős érzelmeket élünk át, vagy bizonyos betegségek következtében. Az éjszakai izzadás vagy a túlzott izzadás bosszantó lehet, az izzadás elmaradása azonban káros az egészségünkre.

Izzadás okai

Miért izzadunk?

Amikor erős stresszhelyzetnek vagyunk kitéve (például állásinterjún) vagy amikor hormonális egyensúlyhiány lép fel, normális dolog, hogy túlzottan izzadunk. Az éjszakai izzadás, a hirtelen túlzott izzadás vagy a kezek izzadása egy számunkra ismeretlen dolog miatti idegesség tünete lehet. Ezért ezek az izzadások testünk természetes reakciói. Egy másik ok, amiért erősen verejtékezhetünk, az az, ha megváltozik testhőmérsékletünk, például edzés közben, vagy ha olyan helyen tartózkodunk, ahol nagyon meleg van.
 
Akkor miért izzadunk? Számos oka lehet annak, hogy testünk izzadságot bocsát ki. Íme az izzadás fő okai:

Stressz

A test „üss vagy fuss” reakciójának részeként testünk jobban izzad, ha „nagyon stresszes” helyzetben találjuk magunkat – ez a reakció lehet akár egy állásinterjú vagy az első randi előtt. Olvasd el legjobb tippjeinket a stressz csökkentésére.

 

Hormonok

A hormonszint változása miatt is izzadhatunk, mert a hormonok felelősek a testhőmérséklet szabályozásáért. Hormonális változások menopauza, várandósság és pubertás idején is előfordulhatnak.

fehér ruhás lány

nő egy dezodorral az egyik kezében

Természetes klíma

Az izzadás testünk természetes reakciója, amellyel lehűti magát. Kétféleképpen működik: először is a nedves bőr hűvösebb érzetet kelt, különösen akkor, ha szellő hatására. Másodszor, az izzadság elnyeli a hőenergiát, majd a bőrről való elpárolgása során a hőenergia is távozik vele együtt.

 

Alkohol

Amikor alkoholt iszunk, előfordulhat, hogy felgyorsul a pulzusunk és kitágulnak az ereink – ez azt jelezheti az agynak, hogy edzünk, és testünk az erre adott reakcióként megpróbálja lehűteni magát.

 

Étrend

Bizonyos ételek elfogyasztása miatt jobban izzadhatunk, mint mások – például a fűszeres ételek egy bizonyos összetevője jelet küld az agynak, ami azt hiszi, hogy a testhőmérséklet emelkedik. Egy másik példa erre a hús: a szervezet néha sok energiára van szüksége a hús lebontására, így a testhőmérséklet megemelkedhet, ami izzadást okozhat.


Túlzott izzadás edzés nélkül

Kíváncsi vagy, hogyan lehet abbahagyni az izzadást? Mindenben segítünk.
  
 A túlzott izzadás kellemetlen lehet, ráadásul az életünkre is hatással lehet. Általában akkor fordul elő, amikor idegesek vagyunk vagy szorongunk, és a testünk „üss vagy fuss” üzemmódba kapcsol. Ez különbözik az edzés közben termelődő izzadságtól, mivel nem az ekkrin mirigyekből, hanem az apokrin mirigyekből származik.
  
 Általában túlzott izzadást a hónaljban, az arcban és az izzadt tenyérben érzünk.

A fej és az arc izzadása

A fej és az arc túlzott izzadása a „craniofacialis hyperhidrosisnak” nevezett állapot következménye lehet. Ha a fejeden és arcodon rendszeresen erősen izzadás tapasztalsz (amikor éppen nem sportolsz, nem vagy stresszes vagy nincs meleg van), akkor ez lehet az oka.
  
 De miért izzad annyira az arcunk? Az arcon és a fejbőrön nagyszámú verejtékmirigy található, így ezek a területek különösen hajlamosak a túlzott izzadásra. A testmozgás, a meleg időjárás, a stressz, a szorongás és a fűszeres ételek mind túlzott izzadást okozhatnak a fejen és az arcon. 
  
 Ha a túlzott izzadás mögött nincs nyilvánvaló ok, és az izzadás zavaró tényezővé válik, javasoljuk, hogy keresd fel háziorvosod, hogy kizárja az esetleges egészségügyi okokat.


How To Reduce Sweating

tippek, hogy kevésbé izzadjunk

Az életviteli döntések nagy szerepet játszanak a bőrünk egészségében és abban, hogy mennyit izzadunk. A speciális bőrápolás, borotválkozás és speciális izzadásgátlók mind segíthetnek.
 
 

 
 
 Íme néhány ötlet, hogy miként csökkentheted az izzadást, és hogyan akadályozhatod meg a hónalj izzadását:
 
Fogyassz magnéziumban gazdag termékeket: A túlzott izzadás a magnéziumhiány tünete lehet, ugyanakkor maga az izzadás is befolyásolhatja szervezetünk magnéziumszintjét. A túlzott izzadás és az ezen érzés által keltett kellemetlenségek leküzdése érdekében ügyelj arra, hogy étrendedbe magnéziumban gazdag ételekkel is bevegyél (ilyenek például az avokádó, a banán és a magvak). 
 
Maradj hidratált: Nem elég, ha a szervezetünkben adott mennyiségű folyadék van, azt is fontos tudni, hogy milyen folyadékok a leginkább ajánlottak. Ivóvíz és forró tea segítségével hidratált maradhatsz, és megakadályozhatod, hogy tested hőmérséklete túl magas legyen, így az izzadást is elkerülheted. A víz segít lehűteni a belső hőmérsékletet, ezáltal kevésbé izzadsz, mivel nem kell felesleges hőt leadnod – napi 2 liter víz fogyasztását javasoljuk!
 
Öltözz megfelelő ruhába: Segíts testednek hűvösnek maradni, és elkerülni a túlzott izzadást természetes szellőzést biztosító, például vászon vagy pamut ruhák viselésével, mivel ezek az anyagok elősegítik a bőr lélegzését, ugyanis lehetővé teszik az izzadság elpárologtatását. Néha nem tudod megakadályozni az izzadást, ezért nagyobb eseményeken válassz olyan színeket, amelyeken nem láthatók annyira az izzadságnyomok – kerüld a világoskék és a szürke színeket, és ragaszkodj a sötétebb színekhez és a feketéhez.
 
Maradj tiszta és friss: Mindig frissnek és magabiztosnak érezheted magad, ha olyan izzadásgátlót, dezodort vagy sprayt használsz, amely egész nap érezteti hatását. Ne felejtsd el ezeket zuhanyzás után használni. 
 
Figyelj az étrendedre: Az általad követett étrend hatással van az izzadási szintedre. Bizonyos típusú élelmiszerek (mint például a fokhagyma, a curry, a tea vagy a kávé) olyan vegyi anyagokat tartalmaznak, amelyek befolyásolhatják a testhőmérsékletet, így a szervezetnek izzadtság termelésével kell lehűtenie magát. Másrészt bizonyos ételek sokkal jobban csökkentik az izzadást; különösen a gyümölcsök és zöldségek, valamint az egészséges emésztést elősegítő élelmiszerek – mivel ha leáll az emésztés, a szervezet több verejtéket termel. Az egészséges emésztés elősegítése érdekében mindenképpen fogyassz olyan ételeket, mint az uborka, zeller, spenót stb. 
 
Mindig borotváld a hónaljad: Az izzadás csökkentésének másik módja a hónalj leborotválása, hogy a területet hűvösebben tartsd. Ez megakadályozza, hogy a baktériumok bejussanak a bőrmirigyekbe, felfalják a verejtéket, és szagot termeljenek.

szürke ruhás nő

nő dolgozik ki


gyógymódok az izzadás megszüntetésére

Az izzadás megelőzése

Bár az izzadást nem kerülhetjük el, a testhőmérsékletünket szabályozni kell, sőt, az izzadás elmaradása káros is lehet az egészségünkre nézve. Míg a személyes higiénia nem akadályozza meg az izzadást, egy jó zuhanyzással lemoshatjuk az izzadságot, így felfrissülve és kényelmesebben érzhetjük magunkat a bőrünkben. A tisztító tusfürdőkkel való rendszeres fürdés segít kitisztítani a verejtékmirigyeket, és megakadályozza a pórusokban a szennyeződések felhalmozódását. 
 
 Az olajalapú bőrápoló termékek közül van néhány, amelyet el kell kerülni, ha izzadósak vagyunk. Az ilyen típusú termékeket a száraz és érzékeny bőrre valók, használjon inkább könnyedebb, hidratáló termékeket.
nő az erkélyen

Hogyan állítható meg a hónalj izzadása?

Ha rendszeresen szenvedsz hónaljad túlzott izzadásától, a dezodor helyett válassz izzadásgátlót.
  
 Az izzadásgátlókat úgy tervezték, hogy megakadályozzák az izzadságot ott, ahol az általános dezodorok csak a szagokat fedik el. A szuperszáraz hónaljért próbáld ki erős izzadásgátlónkat, a NIVEA black & white invisible pure deo sprayt, amely 48 órás védelmet biztosít az izzadság ellen. 
 
 Hogyan működik az izzadásgátló? Alumíniumsók felhasználásával működik, amelyek elzárják a pórusokat és korlátozzák a verejtékmirigyekhez való hozzáférést, így csökken az általuk termelt verejték mennyisége.


Hogyan kell alkalmazni az izzadásgátlót?

Nyilvánvalónak tűnhet, de mégis vannak helyes és helytelen módszerek az izzadásgátló alkalmazására:
 

  • Éjjel alkalmazd: a legtöbben reggel alkalmazzák az izzadásgátlót, azonban akkor hozhatod ki a legtöbbet izzadásgátlóból, ha éjszaka viszed fel. Ennek az az oka, hogy éjszaka kevesebbet izzadunk, így az izzadásgátlónak lehetősége van arra, hogy valóban felszívódjon, megakadályozva, hogy a mirigyek több verejtéket termeljenek.
  • Öltözködés előtt várd meg, amíg az izzadásgátló teljesen megszárad – ha közvetlenül az izzadásgátló felvitele után veszed fel pólódat, előfordulhat, hogy egyből letörlöd!
  • Borotválkozz! Minél közelebbről érintkezik az izzadásgátló a bőrrel, annál nagyobb az esélye, hogy elzárja ezeket a verejtékmirigyeket.

nő tornatermi ruhában

Egyéb termékek, amelyek segítenek megakadályozni a hónalj izzadását

A frissesség megőrzéséhez további nélkülözhetetlen anyagok a hintőpor, a zsebkendők és a kézfertőtlenítők. A hintőpor képes felszívni az izzadságot, ugyanakkor praktikus, ha van egy csomag papírzsebkendő is a táskádban arra az esetre, ha egy kicsit szeretnél megtörölközni.


Hogyan távolítsuk el az izzadságfoltokat?

kosárlabdázó emberek

A sárga verejtékfoltokat nehéz eltávolítani, különösen, ha már egy ideje ott vannak. sA gyors kezelés a legjobb megoldás. Összeszedtünk néhány tippet, amelyeket érdemes lehet kipróbálni:
 
 – Mosás előtt öblítsd le a területet hideg vízzel, vagy kenj rá egy kevés fehér ecetet
 – A lehető leghamarabb mosd ki ruháid a viselésük után
 – Használj mosás közbeni folttisztítót 
 
 A legjobb védekezés az izzadságfoltok ellen, ha megtanulod, hogyan akadályozhatod meg a hónalj túlzott izzadását, és hogyan szabályozhatod az izzadás mértékét. Ha aggódsz a túlzott izzadás és az izzadságfoltok miatt, próbáld ki a NIVEA black & white invisible pure golyós dezodort, amely erős védelmet nyújt az izzadság ellen, miközben megvédi a ruhákat a sárga foltoktól.